June 2, 2013

Tilliten för Hufvudstadsbladet försvann





Dagens stora politiska diskussion har varit om Sannfinländarnas inlägg i dagens Hesari på primär sidan. Jag ska inte gå in i Hesari-inläggets innehåll på något sätt, eftersom jag har inte ens läst inlägget. Men jag surfade på skoj vid hbl.fi och läste ett nyhetsinlägg som i princip var ett pressmeddelande från SFP riksdagsledamot Stefan Wallin. Jag blev förbluffad över hans kommentarer så jag och några andra kommenterade sedan nyhetsinlägget, som senare förändrades totalt till faktiskt en av mina professorers insikter över Sannfinländarnas inlägg i dagens Hesari. Det är förbluffande att de ändrade en artikel helt till en annan - mitt i allt. Jag lämnade datorn för några timmar och var på gården och njöt av solen – kommer jag in tillbaka för att dricka kaffe. Sedan märker jag genast att artikeln handlar mitt i allt om Professor Lauri Karvonens insikter, och inte om Stefan Wallins ’’skävelpropaganda’’ meddelande. Alla webbkommentarer som blev kvar blev förstås mitt i allt utanför kontext. Jag kan inte gå in på vad exakt Wallin sade – eftersom artikeln inte finns längre. Det som jag läste tolkade jag som försök att inskränka Timo Soinis och sannfiländarnas yttrandefrihet. Jag är ingen Sannfinländare över huvudtaget men en stor stödare för åsikts och yttrandefrihet. Det som finns kvar från artikeln ses i kommentarerna av Markus Söderman "Har småfolkspartiet Sannfinländarna för mycket pengar skulle en donation till barnsjukhuset eller krigsveteranerna säkert ha gjort större nytta än dagens skrävelannons i HS, säger Wallin." Touché!’’. Före det hade Stefan Wallin kritiserat användning av skattepengar på reklam. Där finns sedan flera kommentarer som är förbluffade över hans kommentar. Jag svarade med detta: ’’ Häpnande - Går för långt, är inte de ca 19% som röstad på SF skattebetalare längre? Får inte SFP som alla de andra riksdagsvalda partier partistöd enligt vald riksdagsledamot? Tyvärr så påskylles flera partier t.ex. SDP och Centern för populism. Men nu gör sig även Stefan Wallin sig skyldig till ''populism''. Här tar jag inte ställning till eller för något parti - utan enbart använder ''populism'' argumentet enligt samma logik som det brukas.’’.

Det är sorligt att HBL valde att redigera en artikel helt till en annan. Varför gjorde man så? Det är väldigt dålig journalism att man gör det på det här sättet. Jag förlorade min tillit för HBL i och med att de gjorde som de gjorde. Ifall man läser HBL ska man väl inte måsta läsa på deras internet sidor med printscreen knappen eller copy-paste knapparna.

Tack och lov har tydligen Svenska Yle publicerat Stefan Wallins kommentarer (fick veta det nyss). Kommentarerna kan läsas här: http://svenska.yle.fi/artikel/2013/06/02/wallin-kallar-soinis-annons-dyrt-skravel (motsvarar i princip vad som blev detta ’deletat’ från HBL).

- Yle inlägget är betydligt kortare än det ursprungliga inlägget i HBL, och i Yle versionen använder man inte ordet ''propaganda''.

Link till den numera ’editerade’ HBL artikeln: http://hbl.fi/nyheter/2013-06-02/456886/wallin-sannfinlandarna-gor-skravelpropaganda (ur länken kan läsas rubriken till den ursprungliga artikeln).

Första reaktionen:

Här frågar jag varför

Dessa kommentarer ledde till den mystiska redigeringen?


Min första kommentar

Min andra kommmentar

En annan kommentar som nog säkert hade sin inverkan

No comments:

Post a Comment